انجام پایان نامه ارشد مدیریت


جهت موفق یت در کاریابی، اکثرا ٌ ً تولید و ساخت یک رزومه مناسب ارزش بسیاری دارد. درستی نوشتاری بی‌غلط بودن رزومه هم از موارد خیلی مهم تهیه و تولید یک رزومه دانسته می‌شود.
کارنامک یا رزومه به نوشته‌ای گفته می‌شود که قبلی ه تحصیلی، مهارتی شغلی و گاهی جزئیات زندگی یک شخص در آن درج می‌شود تا شرکت ‌ها و کارفرماها بتوانند با مطالعهٔ آن درباره استخـدام یک فرد تصمیم بگیرند.
به عبارتی دیگر، رزومه متنی است چند صفحه ای حاوی اطلاعات و معین ات فردی که قبل از مصاحبه در اختیار کارفرمایان قرار گرفته به آنان امکان میدهد تا بررسی اولیه ای از توانایی های شغلی شما داشته باشند. در واقع رزومه بایستی تصویر ی ذهنی از شما کار های شغلیتان، به خواننده ارائه نماید .
رزومه جنبه ای تبلیغاتی دارد

از این حیث رزومه جنبه ای تبلیغاتی دارد بدین ترتیب که خصوصیات موثر مفید را در اختیار کارفرما قرار میدهید و به نوعی سعی میکنید تا وی را متقاعد سازید که از بین چندین داوطلب، شما را برای کمپانی در مصاحبه انتخاب نماید.
رزومه می بایست به طور مثبتی مهارتها و توانایی های شما را نشان دهد. رزومه در عین حال که می بایست صادقانه باشد، وبایستی عاری از تعارفات شکسته نفسی باشد.
رزومه زندگی نامـه ، شرح قدیم یا حال شما نیست (هر چند که سری عمده آن مربوط به سوابق کاریتان می شود ). اولین هدف رزومه جلب توجه کارفرماست. پس در هر عبارت ای که مینویسید می بایست سعی بکنید به نوعی علاقه و توجه خواننده را جلب بکنید .
یک رزومه بهتر میتواند کلید موفق یت شما در امر کاریابی باشد. به آن از دید انجام وظیفه نگاه نکنید.
رعایت نکات زیر در تولید و ساخت فرمت رزومه زیاد با اهمیت است

۱- عنوان فایـل رزومه
عنوان فایل رزومه را خوب است نام درستی انتخاب بکنید . از نوشتن فارسی رزومه خودداری بکنید و کلمه روزمه را در نام فایـل با دیکته صحیح بنویسید. برای مثال فایل‌های روزمه زیاد ی گرفته‌ام که در نام فایل نوشته شده rezome, rezume. خوب است نام فایل طوری باشد که نام شما را داشته باشد و هم اشاره به این‌که سند حاضر رزومه است داشته باشد. پس پیشنهاد می‌کنم نام فایل را با چنین قالبی گزینش بکنید : Ahmad.Karami.Resume.PDF
۲- Resume یا CV
بین رزومه و CV (Curriculum Vitae) فرق وجود دار. روزمه خلاصه‌ای از تجربیات شما است که اکثرا ٌ خوبتر است دو صفحه باشد. ولی CV حداقل دو صفحه است و جزییات زیادتری از تجربیات تحقیقاتی،مقالات چاپ شده، سوابق آکآدم یک، افتخارات جزییات بیشتری راجع به کار را در بر خواهد داشت.
اگر سابقه کار ‌های علمی و تحقیقاتی دارید بهتر است از CV استفاده بکنید . در غیر این صورت عنوان رزومه خود را CV نگذارید.
۳- فرمت فایـل رزومه
روزمه خود را در قالب فایل PDF ارسال بکنید . استفاده از فایـل PDF برای اسنادی که ضروری هست سندیت داشته باشند بهتر از Word است.
۴- رزومه یا فرم استخدام
زیاد خیلی دیدم که فایل‌های دریافتی، فرم استخدامی بوده‌اند تا روزمه. فرم استخدامی اطلاعاتی را جهت ثبت در بانک اطلاعاتی شرکـت ‌ها از شما می‌گیرد اکثرا قالب خاصی نیز دارد جهت مثال حداقل میزان حقوق درخواست ی یا امکان ماموریت موارد ی از این دست را دارد که جزو اطلاعات کلیدی یک رزومه نیست و برای زمان مصاحبه لازم است. پس اگر روزمه شما فرم استخدامی شرکـت ی است که به‌واسطه یکی از آشنایان آن را گرفته‌اید، لطفا، لطفا، همین اکنون از ارسال آن به مجموعه ‌ها خودداری بکنید .
۵- عکس زیبا در رزومه
توصیه ‌ خیلی ی هست که در رزومه عکس جالب نگذارید. من هم پیشنهاد می‌کنم که در روزمه خودتون عکس زیبا نگذارید. یک حقیقت آسان رو باید به شما بگم که بهتر یا بد بودن تصویر شما می‌تونه در قضاوت تصمیم‌گیرنده جهت مصاحبه با شما تاثیر بگذاره.
حتی اطلاعاتی از قبیل آدرس محل سکونت هم لزومی ندارد که در رزومه باشد مگر این‌که جایی که برای آن روزمه ارسال می‌کنید بخواهد از طریق پست با شما مکاتبه نماید که اما این مورد هم مربوط به قرن قدیم است و هم اکنون دیگه ارتباطات از طریق پست الکترونیکی انجام می‌شود.
۶- حقوق درخواست ی
جای میزان حقوق درخواست ی شما در رزومه نیست!
رزومه درمورد این نیست که شما چقدر حقوق می‌خواهید.
روزمه درمورد این هست که اهداف شما چیست چه دستاروهایی تهم اکنون داشته‌اید. چنانچه میزان حقوق برای شما خیلی مهم است (جهت چه کسی با اهمیت زیاد نیست؟) خوب است تحقیق بکنید و محدوده دستمزدی شغل تخصصی را بشناسید و به این موضوع در جلسه مصاحبه بپردازید.
۷- عنوان شغلی به اندازه سابقه کار
خیلی خیلی دیدم رزومه افرادی که ۲ یا ۳ سال سابقه کار دارند در عناوین شغلی خود از مدیر واحد یا مسئول بخش مصرف کرده ‌اند در جلسه مصاحبه معین شده که این تصور افراد از کاری که انجام می‌دهند بوده نه واقعیت شغلی آنها.
وزن کلمه مدیریت جهت فردی که سابقه کار بالایی ندارد خیلی است بهتر است که از عنوان درست برای شغل و تجربیات استفاده بکنید . حتی افرادی هم که سابقه دارند باید از عناوین صحیح برای شغل خود مصرف کنند از بزرگنمایی خودداری کنند.
۸- استفاده از ایمیل درست
بسیار زیاد با اهمیت است در رزومه از ایمیل درست استفاده بکنید . لطفا از ایمیل ‌هایی با عناوین Shamilakhoshgele GoldPesar2000 Asaljoon84 ، AsemaneAbiEshgh از این موارد استفاده نکنید.آدرس پست الکترونیکی نماینده هویت شما است لطفا از ایمیل با نام واقعی مصرف بکنید ، مثل : info[at]essaypaper.ir
نحوه های مفرق ی جهت نگارش رزومه متداول و مرسوم است هر کس به مقتضای سلیقه و هدفی که از نگارش رزومه دارد شیوه خاصی را بر می گزیند.
اصول و سرفصل بندی عمومی رزومه

اما به طور کلی اصول سرفصل بندی عمومی رزومه ها به شرح زیر است:
۱- جزئیات شخصی (Personal Details )
رزومه ها با این بخش شروع می شوند . آن چه می بایست در این بخش ذکر شود حاوی نام ، آدرس شماره تلفن آدرس پست الکترونیک و تاریخ تولد است.
۲- پروفایل شخصی (Personal Profile )
وارد کردن پروفایل در رزومه امری سلیقه ای است و ضروری محسوب نمی شود . آن چه در پروفایل به نگارش در می آید عکس ی کلی گویا از شما است که به طور جزئی تر دربقیه بخش های رزومه ذکر می شود.
۳- تحصیلات توانایی های علمی (Education and Qualifications)
این بخش حاوی تمام سوابق تحصیلی و علمی شما ، از دیپلم دبیرستان و نام دبیرستان گرفته تا آخرین مدرک تحصیلی ، رشته ها و گرایش ها و زمان بندی هر دوره ی تحصیلی خواهد بود. به یاد داشته باشید که به احتمال زیاد ً ذکر بکنید در حال حاضر مشغول گذراندن چه دوره ای هستید .بقیه دوره های علمی – کابردی که در کنار تحصیل آکآدم یک گذرانده اید را نیز به احتمال زیاد ً بنویسید.
۴- سوابق شغلی (Skills and Work Experiences )
در این بخش باید کل سوابق شغلی شما اعم از تمام زمان یا پاره زمان ، با ذکر نام و تلفن یا آدرس محل کار ، به اضافه تاریخ و دوره اشتغال فهرست شود.
۵- انتشارات و مقالات ( Publications)
فهرست کتب و مقالاتی که انتشار کرده یا در کنفرانس ها ارائه کرده اید به اضافه زمان انتشار را در این بخش بیاورید. چنانچه خلاصه مقالات را به رزومه ضمیمه نمایید بهتر است.
۶-بقیه اطلاعات ( Additional Information)
نگارش این سری ضروری نیست اما چنان چه لازم دانستید توضیح ی جانبی روی سوابق تحصیلی و شغلی خود بنویسید می توانید این بخش را اضافه نمایید.
۷ – علائق (Interests)
فهرستی از علائق در زمینه های فوق پروگرام مثل ورزش یا هنر را در این بخش بنویسید و احیاناً چنانچه سوابق پیشرفته در این زمینه ها دارید حتمـا ذکر بکنید .
۸ – معرف ها (References)
نام ، رتبه ، درجه تحصیلی آدرس یا تلفن کلاً اطلاعات مربوط به معرفین خود ( که اکثرا ٌ اساتید شما هستند ) را در این بخش بیاورید . این معرف ها می بایست همان معرفینی باشند که توصیه نامـه های شما را تکمیل کرده اند.
۷ دروغ رایج که افراد در رزومه خود ذکر می کنند !
یادتان باشد دادن اطلاعات غلط تاثیری مخرب بر تصور افراد نسبت به شما خواهد داشت. حتی چنانچه آن شغل را به دست بیاورید ممکن است کارفرما به حقیقت پی ببرد اخراجتان نماید .اما دروغ های رایجی که در رزومه افراد وجود دارد چه چیزهایی هستند ؟
داشتن این کار برای تان حیاتی است؟ بسیار زیاد به آن علاقه دارید؟ خیلی بهتر ، ولی این توجیهی جهت تغییر دادن واقعیت در رزومه شما نیست. دقت داشته باشید دادن اطلاعات غلط تاثیری مخرب بر تصور افراد نسبت به شما خواهد داشت. حتی چنانچه آن شغل را به دست بیاورید شاید کارفرما به حقیقت پی ببرد و اخراجتان نماید . ضمن اینکه اکثر مجموعه ها کارفرماها قبل از دعوت به مصاحبه، راجع به درستی اطلاعات روزمه شما تحقیق کافی را انجام می دهند.
اما دروغ های رایجی که در رزومه افراد وجود دارد چه چیزهایی می باشند ؟

– عنوان شغل قبلی
افراد معمولا درمورد عنوان شغل دروغ می گویند تا خود را از آنچه که هستند بهتر و مناسب تر نشان دهند. اما این کار شاید نتیجه عکس زیبا داشته باشد. چنانچه شغل مدنظرتان مدیریت یک بخش باشد ولی در رزومه شغل قبلیتان را “مدیر علت یک شرکت ” عنوان کرده باشید، شاید این تصور ایجاد شود که میزان توانایی شما بیش از میزان مورد نظر است. ضمن اینکه دیر یا زود حقیقت معین می شود و مسلما اعتماد کارفرما را از دست خواهید داد.
– مدت شغل قبلی
برخی از افراد به جای ذکر ماه های دقیق ( جهت مثال از فرودین ۸۹ تا اسفند ۹۱)، به ذکر سال بسنده می کنند جهت مثال می گویند از سال ۸۹ تا سال ۹۱، بدین ترتیب می کوشند از این شاخه به آن شاخه پریدن خود را پنهان کنند. ولی توصیه ما این است که به جای تغییر دادن یا پنهان کردن واقعیت، عوض کردن شغل خود را بنویسید، جهت مثال اینکه به دلیل تغییر محل مجموعه یا ورشکستگی آن شغل خود را تغییر داده اید.
اگر عذر شما را در فرایند تعدیل نیرو خواسته اند، دلیل ی برای پنهان کردن واقعیت وجود ندارد چون این اتفاق از کنترل شما خارج بوده است. از آنجایی که کارفرمایان ترجیح می دهند افرادی را استخـدام کنند که در حال حاضر شاغل هستند ، گاهی از کاریابان بیکاری خود را پنهان می کنند. ولی ی وجود ندارد که مدت بیکاری خود را (که برای مثال ۶ ماه بوده) ۳ ماه ذکر بکنید . کارفرمایان به بهتر ی از اوضاع اقتصادی جهان موارد ی که بر سر راه کاریابان قرار دارد آگاه هستند .
– مهارت ها
از آنجایی که در جهان ی امروز رقابت بسیاری بین افراد وجود دارد، احتمال دارد برخی کاریابان برای دست یابی به شغل موردنظر به دروغ متوسل شوند و مهارت ها توانایی های تکنیکی را بزرگ تر از آنچه که هست نشان بدهند. ولی فراموش نکنید که کارفرمایان توقع دارند که کار ما به همان صورتی باشد که رزومه نشان می دهد. خلاصه اینکه اگر یک یا دو دوره رایانه گذرانده اید، نبایستی خود را به عنوان یک کارشناس رایانه یا مثلا برنامـه نویس پیشرفته معرفی بکنید . حتی چنانچه در آن شغل مشغول به کار شوید، کارفرما به زودی درخواهد یافت که مهارت های شما آنقدر که رزومه شما نشان می دهد بهتر و ایده آل نیستند . پس به جای کلماتی مانند “پیشرفته ”، “کارشناس” یا “عالی”، بنویسید ” آشنا به ” یا ” گذراندن دوره …” یا ” مبوسیله ”.
– دستاوردها
یکی از غلط ات رایج در رزومه نویسی این است که یک دستاورد یا خوب یت گروهی را تنها به خود نسبت دهیم. گاهی یک تیم به موفق یتی دست پیدا می نماید که بعدها به توسط یک شخص به عنوان دستاورد فردی معرفی می شود. افشای چنین واقعیتی به بی اعتمادی کارفرما یا حتی اخراج منتهی خواهد شد.
آنچه برای اکثر کارفرمایان مهم است، توانایی کار گروهی و تطبیق دادن بابقیه همکاران است. آنها به دنبال فردی هستند که بتواند با افراد دیگر کار نماید ، از آنها بیاموزد و یا الهام بخش آنها باشد. پس گاهی وقتها بد نیست چنانچه به جای کلمه “من” از “ما” مصرف کنیم.
-مکان زندگی
بعضی از کارفرمایان ترجیح می دهند کسی را استخـدام کنند که در نزدیکی مجموعه زندگی می نماید ، به همین دلیل شاید این وسوسه وجود داشته باشد که از ذکر آدرس واقعی منزلمان خودداری کنیم. ولی قبل از اینکه این کار را انجام دهیم خوب است به این فکر کنیم که طی مسافت های زیاد آن روزانه آسان نیست. همچنین فراموش نکنید که در هر حال لو رفتن واقعیت صورت خوشی نخواهد داشت.
– سن
دیدنی است که بعضی از کاریابان به راحتی ۱۰ سال تجربه را پنهان می کنند تا مبادا پیر به نظر برسند، اما گاهی دیگر تاریخ اخذ مدرک را تغییر می دهند تا بیش از میزان جوان به نظر نرسند!
درست است که کارفرمایان حق دارند با کیفیت ترین مورد را انتخاب کنند، ولی در نظر داشته باشید که اکثر آنها کسی را می خواهند که بهتر کار نماید و مهارت کافی را داشته باشد.
دقت داشته باشید که شما نمی توانید خود را عوض بکنید . خودتان باشید و با اعتماد به نفس امید جلو بروید.
*بقیه توصیه های نوشتن رزومه
– پیش از نگارش رزومه بهتر درمورد سوابق تحصیلی و شغلی فکر بکنید تا چیزی را از قلم نیاندازید . سعی بکنید تا میزان امکان مدارکی دال بر سوابقتان آماده ترجمه بکنید تا ضمیمه رزومه نمایید.
– از دروغگویی یا بزرگنمایی جداً پرهیز بکنید احتمالا جهت تان دردسر ساز شود!
– خوبتر است رزومه را در ۲ روی یک کاغذ A4 تنظیم نمایید. با کیفیت ترین اندازه رزومه در همین میزان است.
– به احتمال زیاد ً چند ورژن اضافه از رزومه برای خودتان نگه دارید تا در صورت لزوم از آن ها مصرف بکنید .
– درباره نگارش انگلیسی ، به احتمال زیاد ً درمورد متن رزومه با مترجم و یا کسی که انگلیسی ادبی را به خوب ی می داند مشورت بکنید .
– رزومه را حتمـا تایپ بکنید از ارائه رزومه دست نویس جداً داری بکنید .